Detailní popis

Do rodiny výborných větroňů z ELAPORu od Multiplexu právě přibyla nová zatraceně mrštná a obratná „dvoumetrovka“! FunRay má stejně jako Solius nebo Heron elegantní „maketovitý“ vzhled moderního větroně, plně mechanizované křídlo s křidélky a klapkami, robustní uhlíkem a laminátem vyztuženou konstrukci a díky pohonu střídavým motorem třídy AXI 2826 (600-800W) dostatek výkonu pro akrobatické a svahové létání.

Trup modelu je zhotoven z takřka nezničitelného pěnového ELAPORu. Tajemstvím, které umožňuje mít pěnový trup tak štíhlý, je čtyřhranná uhlíková trubka vyztužující trup od motorové přepážky po ocasní plochy. Trubku oceníte i při stavbě modelu - teď se by se vám mohlo podařit postavit trup zkroucený jen s vynaložením opravdu velkého úsilí! Trup dále zpevňuje několik laminátových tyček vlepovaných mezi poloviny trupu a na kýlovku. Motor se upevňuje v přídi na plastové motorové lože (ukotvené k podélné uhlíkové trubce) s velmi univerzálně připravenými otvory pro upevňovací šrouby - ty by měly vyhovovat většině běžných střídavých motorů odpovídajícího výkonu. Součástí stavebnice je vrtulový kužel s unašečem s kleštinou pro motory s 5 mm hřídelí. Model můžete také dokončit jako „čistý" větroň - pro tento případ můžete dokoupit výlisek přídě z ELAPORu připravený pro montáž háčku pro aerovlek. Kryt kabiny je vylisován ze šedého EPP (tj. jej již nemusíte barvit); můžete jej také nahradit tuningovým krytem s průhlednou „bublinou". Kryt kabiny je odnímatelný, upevňuje se dvojicí obvyklých plastových zámků Multiplex. V přídi najdete dostatek prostoru pro regulátor, pohonný akumulátor a přijímač. Serva směrovky a výškovky jsou uložena v kýlovce, kormidla ovládají krátkými přímými drátovými táhly. Odolnost spodní části trupu při přistání zvyšují nálepky ze speciální plastové fólie.

Křídlo modelu z pěnového ELAPORu je dvojdílné s nosníky ze čtyřhranné trubky ze slitiny hliníku s uhlíkovou výplní, jejichž vyčnívající části slouží zároveň jako spojka křídla. Poloviny křídla jsou na místě zajištěny důmyslným čepem zapadajícím do zámků na kořenových žebrech - čep se vyjímá a zasouvá z prostoru kabiny. Pro serva křidélek a klapek jsou připraveny šachty s plastovými kryty, křidélka i klapky (po délce vyztužené tenkostěnnou trubkou z nerez oceli) jsou ovládány nezávisle vždy dvěma servy s krátkými přímými drátovými táhly. Serva křidélek klapek se zapojují s pomocí šestikolíkových zelených konektorů Multiplex, pro něž jsou v kořenech polovin křídla a v trupu připravené speciální držáky – zasunutí polovin křídla znamená zároveň i propojení konektorů.

Ocasní plochy jsou z rovněž z pěnového ELAPORU s výztuhami z uhlíkových nosníků a tenkostěnných trubek z nerez oceli. Dvoudílná vodorovná ocasní plocha se upevňuje ke kýlovce pomocí uhlíkových spojek a zámkového mechanismu pro snadnou montáž a demontáž.

Pro pohon modelu budete potřebovat střídavý motor třídy AXI 2826 se 60-70 A regulátorem, se spínaným stabilizátorem napájení BEC s trvalou zatížitelností aspoň 3 A pro zajištění spolehlivého napájení palubní elektroniky se 6 servy.

Pro napájení poslouží Li-poly tříčlánek s kapacitou 3200-3300 mAh se zatížitelností aspoň 30C. Konkrétní typ volte tak, aby vám bez dalšího dovažování co nejlépe vycházela správná poloha těžiště.

Pro ovládání modelu v nouzi vystačíte i se šestikanálovou počítačovou RC soupravou, ale ideální je samozřejmě použití aspoň sedmikanálové počítačové RC soupravy umožňující nezávislé ovládání křidélek a klapek dvěma servy a jejich mixování v roli butterfly brzdy (obě křidélka se vychylují souhlasně nahoru a obě klapky dolů). A to dnes umí i cenově dostupný Flash 7 či 8 nebo Cockpit SX!

Připravené šachty odpovídají servům HS-65HB/HS-65MG/HS-5065MG. Zvláště pokud zvolíte pohonný systém na horní hranici doporučeného výkonu, a budete chtít létat dynamičtější akrobacii a na svahu, doporučujeme instalovat silnější serva s kovovými převody.

Stavebnice obsahuje: výlisky trupu, křídla a ocasních ploch z pěnového ELAPORu, kryt kabiny ze šedého EPP, čtyřhrannou uhlíkovou trubku a další výztuhy z laminátu a nerez oceli, sadu drobných dílů a příslušenství, 55 mm vrtulový kužel s unašečem s 5 mm hřídel, arch samolepek a návod.


VIDEO
 

Upozornění

Dle Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 ze dne 12. března 2019 o bezpilotních systémech a o provozovatelích bezpilotních systémů ze třetích zemí a Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel jsou provozovatelé a piloti bezpilotních létajících prostředků (klasické modely letadel, multikoptéry, drony), které mají hmotnost vyšší než 250 g nebo nesou kameru nebo jiný senzor schopný jakkoli zachycovat osobní údaje, povinni se registrovat (v ČR u Úřadu pro civilní letectví). Další informace najdete zde: Registrace provozovatelů a pilotů dronů

Rozpětí [mm] 2000
Délka [mm] 1230
Hmotnost [g] 1790
Plocha křídla [dm2] 40
Ovládané funkce S,V,K(2),M,F(2)
Náročnost stavby S1,S2
Náročnost pilotáže P2,P3

Pohon a RC vybavení:

  RAY akro FOXY akro AXI akro MPX akro
Motor RAY C3548-900 FOXY G2 C2826-900 AXI 2826/10 V2 ROXXY C35-48-990kv
Regulátor RAY R-70SB FOXY R-65SB FOXY R-Flyfun-60A ROXXY BL Control 755 S-BEC
Vrtulový kužel *kužel #733183 (kleština 5 mm)
Vrtulové listy 12x7“ – 13x7“ 12x7“ – 13x7“ 12x7“ – 13x7“ 11x7“
Akumulátor RAY G3 11,1V 3250 mAh nebo FOXY G2 11,1V 3300 mAh
Serva 6x HS-65HB nebo HS-65MG či HS-5065MG
RC souprava min. 7 kanálů počítačová
*) Součást stavebnice

Příslušenství

Náhradní díly

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Přečíst si víc. Další informace